Pirkanmaan Eläinsuojeluyhdistys, PESU ry on jo vuosia etsinyt uusia koteja kodittomille lemmikkieläimille. Valitettavasti siinä missä tulevien eläinten määrä on ollut jatkuvassa kasvussa, myös palautuvien eläinten määrä on lisääntynyt: palautumisprosenttimme on vuosia ollut jopa alle 5%, mutta vuonna 2016 se on kasvanut useita prosenttiyksikköjä.

PESU ry:n hallitus vahvisti kesäkuun hallituksen kokouksessa kodinhankinnan päätöksen koskien luovutusmaksun palautusta. 1.7.2016 alkaen otetaan käyttöön uusi sopimuspohja, joissa luovutuksissa koeajalla palautuvasta eläimestä maksetaan takaisin vain 50 % luovutusmaksusta. Ennen tätä päätöstä koko luovutusmaksu palautettiin.

Syynä päätökseen oli se, että kodintarjoajat harkitsisivat adoptiota ja mahdollisia ongelmia jo paremmin etukäteen. Kuukauden koeaika on luovutussopimuksessa siltä varalta että eläin ei sopeudu uuteen kotiinsa. Vaikka pyrimme parhaamme mukaan kertomaan eläimen luonteesta ja tavoista ennen uuteen kotiin siirtymistä, moni palautuminen johtuu siitä, että ei ole ymmärretty eläimen luonnetta tarpeeksi. Uudella käytännöllä haluamme ehkäistä eläinten turhia palautumisia yhdistykselle. Palautumisesta aiheutuu myös kuluja yhdistykselle, joita yritämme osittain tällä päätöksellä kattaa.

Uusi luovutussopimus tulee voimaan heinäkuun aikana. Mikäli eläin on luvattu adoptoijalle vanhalla sopimuksella, heinäkuun aikana käytetään vielä myös vanhaa sopimusta näissä adoptioissa.