Pirkanmaan eläinsuojeluyhdistyksen (PESU ry) vapaaehtoisilla on kädet täynnä töitä hylättyjen kissojen kanssa. Yhdistyksen hoivissa on nyt noin 270 kissaa, ja lisää kissoja tulee yhdistykselle viikoittain.

PESU ry:n vastaanottamien kissojen määrä on kasvanut jatkuvasti rajusti viime vuosina. Vuoden 2018 tammi−lokakuun aikana yhdistys vastaanotti 280 kissaa, joista noin 75 prosenttia on lähtenyt uusiin koteihin saman vuoden aikana. Kaiken kaikkiaan yhdistyksen vapaaehtoiset ovat hoitaneet tänä vuonna noin 500 kissaa, kun mukaan lasketaan viime vuoden puolella yhdistykselle tulleet eläimet.

− Eläinten määrä on valtava yhdistyksen resursseihin nähden. Kodittomien eläinten eläinlääkärikulut ovat nousseet useamman vuoden ja viime vuosina ne ovat ylittäneet reilusti 100 000 euroa. Tällaiset summat ovat täysin vapaaehtoisvoimin toimivalle yhdistykselle varainhankinnallisesti erittäin haastavia eläinten hoidon ohessa. Surullisinta on tietenkin kissojen kohtalo ja ihmisten välinpitämättömyys, PESU ry:n puheenjohtaja Annika Salomaa kuvailee.

Näkyvyys tuo lisää yhteydenottoja

Eläinsuojeluyhdistykselle tulevien kissojen määrää selittää moni tekijä. Kissoja jää kodittomaksi yhä enemmän, mutta niitä myös saadaan autettua tehokkaammin. PESU ry:n toiminta on kasvanut ja sen kautta on tarjolla enemmän tilapäiskoteja, joihin uutta kotia etsiviä eläimiä sijoitetaan.

− Suuri merkitys on myös sillä, että PESU ry:n toiminta tunnetaan yhä paremmin ja siihen luotetaan, joten ihmiset osaavat ottaa meihin yhteyttä, Salomaa kertoo.

Löytöeläinyhteistyö on myös lisääntynyt Pirkanmaalla. Hyvällä yhteistyöllä esimerkiksi Kiikoisten löytöeläinpalvelun, Kissankulma ry:n ja Kujalan tilan kanssa voidaan auttaa yhä useampaa hylättyä eläintä. Löytöeläinpalvelut vastaavat löytöeläimistä 15 vuorokautta, jonka jälkeen ne siirtyvät eläinsuojeluyhdistykselle odottamaan pääsyä uuteen kotiin. Yhdistykselle päätyy lisäksi eläinsuojeluviranomaisten kautta eläimiä, esimerkiksi luonnossa eläviä populaatiokissoja.

Auttaa voi monin tavoin

Eläinsuojeluyhdistyksen toiminta pyörii vapaaehtoisvoimin ja lahjoitusvaroin. Vielä ennen joulua ehtii muistamaan kodittomia eläimiä lahjoituksella – pienestäkin rahasummasta on apua.

Parhaiten asiat tietenkin olisivat, jos eläimiä ei lähtökohtaisesti kohdeltaisi kaltoin tai hylättäisi. Kissakriisin yhtenä taustatekijänä on arvostuksen puute eläintä kohtaan. Myös tietämättömyys vaikuttaa: moni ei ymmärrä, mitä lemmikin hoito vaatii.

− Oma lemmikki kannattaa hankkia vain, jos siihen pystyy sitoutumaan. Leikkauttaminen on halpa ja helppo keino välttyä ei-toivotuilta pennuilta. Lemmikin tunnistusmerkinnän tulisi olla pakollinen, jotta karanneiden tai hylättyjen eläinten alkuperä olisi helpommin selvitettävissä. PESU ry:ssä toivotaan myös, että ihmiset pitävät silmällä eläinten hyvinvointia ja ottavat yhteyttä eläinsuojeluun matalalla kynnyksellä, Salomaa viestittää.

Lisätiedot: