Tänään 2.3. vietetään valtakunnallista löytöeläinpäivää, jonka tarkoituksena on kiinnittää huomiota kodittomien eläinten tilanteeseen. Moni löytöeläin päätyy etsimään omaa kotiaan eläinsuojeluyhdistyksen kautta.

Löytöeläimistä erityisesti kissojen tilanne on huono. Pirkanmaan eläinsuojeluyhdistyksen kautta uutta kotia etsivistä kissoista yli puolet on alkuperältään löytöeläimiä. Yli 20 prosenttia yhdistykselle tulevista kissoista on virallisesti löytöeläimiä ja noin 30 prosenttia on villiintyneitä yksilöitä, jotka on toimitettu löytölöihin.

Eläinsuojelulaki velvoittaa kunnat huolehtimaan löytöeläimistä 15 vuorokautta. Tänä aikana omistajalla on mahdollisuus lunastaa lemmikkinsä maksamalla löytöeläimestä aiheutuneet kulut. Jos omistajaa ei saada selville, eläimelle voidaan etsiä uusi koti tai se voidaan lopettaa. Eläinsuojeluyhdistys voi etsiä uuden kodin löytöeläimelle, jonka omistajaa ei saada tavoitettua.

Lue täältä, miten löytöeläinten ja karanneiden lemmikkien kanssa kannattaa toimia