Eläintenviikolla juhlitaan Pirkanmaan Eläinsuojeluyhdistys, PESU ry:n 20-vuotista taivalta.

Kahdenkymmenen vuoden aikana yhdistys on auttanut tuhansia eläimiä ja kasvanut suureksi toimijaksi, jota juhlistetaan lauantaina 7.10. PESUgaala-nimeä kantava synttärijuhla on hyväntekeväisyystapahtuma, jonka koko tuotto käytetään kodittomien ja loukkaantuneiden eläinten hyväksi.

Gaalan teemana on 20 vuotta uusia mahdollisuuksia. Lemmikkipuolen toimijana aloittanut yhdistys on sittemmin laajentanut toimintaansa myös luonnonvaraisten sekä uusimpana tuotanto- ja harraste-eläinten auttamiseksi.

– Meillä on tavoitteena pyrkiä auttamaan entistä useampaa eläintä lajista riippumatta. Vuosien saatossa eläinsuojeluyhdistyksen merkitys on vain kasvanut, ja esim. luonnonvaraisten eläinten auttaminen on muodostunut yhdeksi suurimmista toimialueistamme eläinmäärässä laskettuna. Myös harraste- ja tuotantoeläinpuolella on selvä tarve tämän kaltaiselle toimijalle, yhdistyksen puheenjohtaja Minna Hölttä kertoo.

Kaikki alkoi 2000-luvun alussa, kun netin keskustelupalstalla heräsi huoli Tampereen ja lähikuntien eläinsuojelun tilanteesta. Kymmenen toisilleen entuudestaan tuntematonta nuorta naista kokoontui yhteen pohtimaan, miten eläinten asemaa voisi parantaa Pirkanmaalla. Päätös yhdistyksen perustamisesta syntyi olohuoneen lattialla.

– Olimme netissä käsitelleet eläinsuojeluaiheita, kuten pentutehtailua ja mediassa esiintyneitä eläinsuojelurikoksia. Yhdessä totesimme, että eläinsuojelun tilanne Pirkanmaalla oli riittämätön ja Tampereelle ja ympäristökuntiin tarvittaisiin konkreettista ruohonjuuritason toimijaa, PESUn perustajajäsen Annika Salomaa muistelee.

PESU ry:n toimijat ovat kaikki vapaaehtoisia, eikä kenellekään makseta palkkaa. Vapaaehtoisten lahjoittama aika on korvaamaton apu kaikessa yhdistyksen toiminnassa.

– Haluamme kiittää kaikkia vapaaehtoisiamme ja yhdistyksen jäseniä tärkeästä työstä eläinten hyväksi. Toivomme, että jatkossa pystymme auttamaan yhä useampaa haavoittuvassa asemassa olevaa eläintä, ja siihen tarvitsemme kaikkien panosta – niin tilapäiskotien, luonnonvaraishoitajien, kuskien, koordinaattorien, käsityöläisten, tapahtumajärjestäjien kuin kaikkien muidenkin, Hölttä kiittelee.

PESUgaala la 7.10. G Livelabissa klo 18 alkaen. Esiintymässä ovat The Voice of Finlandin voittaja Markus Salo, manserokin verenperintöä kantava Jenni Mustajärvi, The Äijät R&B Band, Hard Rock Time Machine, K.Company, Swing Team ja Piagrina. Juontajina Jutta ja Juha Larm.

Valtakunnallista Eläinten viikkoa vietetään aina lokakuun alussa. Viikko starttaa kansainvälisenä eläintenpäivänä 4.10, joka tänä vuonna osuu keskiviikolle.

Lisätietoja toiminnasta
Minna Hölttä, pj. p. 050 589 2321